זכאות לחינוך מיוחד |
הכלה והשתלבות תקציר בהתאם לתיקון לחוק החינוך המיוחד, משרד החינוך פועל להרחבת השתתפותם של תלמידים בעלי צרכים מיוחדים במוסדות החינוך ובקהילה ומקצה תקציב לתוכניות הכלה והשתלבות המוצעות לבחירתם של מוסדות החינוך. בחודש פברואר 2018 אושר התיקון לחוק החינוך המיוחד מתוך ההשקפה כי תלמידים עם צרכים מיוחדים שווי זכויות לכלל התלמידים במערכת החינוך, וכי יש להימנע מהדרתם ממסגרות החינוך הכלליות והפנייתם למסגרת חינוך נפרדת. כמו כן, הכרה בצרכים של תלמידים שונים תורמת לכלל התלמידים בכיתה ומעניקה ערך נוסף לחינוכם. על כן, משרד החינוך רואה חשיבות רבה בקידום ההכלה וההשתלבות במוסדות החינוך. ü תפקידה של מערכת החינוך בהכלה והשתלבות ü חיזוק ערכי השוויון והדמוקרטיה, השונות וקבלת האחר בכלל החברה. ü הובלת מעשה ההכלה תוך לקיחת אחריות ויישום הרעיון בפועל. ü קידום שיח ותרבות בית ספרית וגנית מכילה הכוללת יצירת מחויבות, בחינה של נכונות צוותי החינוך לשילוב, שיתוף פעולה עם ההורים, הקמת סביבות פיזיות ומתן תמיכות נלוות. תחומי ההכלה וההשתלבות הכלה והשתלבות במוסד החינוכי באות לידי ביטוי במתן מענים למגוון צרכים בארבעה תחומים: הכלה פדגוגית, הכלה רגשית-חברתית, הכלה ארגונית והכלה פיזית. מכלול המענים מאפשר לכל תלמיד להתקדם ולממש את יכולותיו, למצוא עניין, להרחיב את כישוריו החברתיים ולהעשיר את עולמו הרגשי. |
||