אגף החינוך והנוער | עיריית ראש העין
פורטל אגף החינוך והנוער
לאתר עיריית ראש העין מידע בענייני קורונה
זוכת פרס החינוך הארצי
  • חזון ויעדים
    • דבר ראש העיר
    • דבר סגן ראש העיר וממחזיק תיק החינוך ממלכתי
    • דבר מחזיק תיק החינוך הממלכתי-דתי
    • מנהלת אגף החינוך
    • אבני היסוד של העבודה החינוכית
    • מצפן ראש העין
    • תפיסת קריות החינוך
    • הצהרת נגישות
  • מחלקות האגף
    • הנהלת אגף החינוך והנוער
    • המחלקה לחינוך קדם יסודי
    • בתי ספר
    • חינוך מיוחד
    • מינהלה ולוגיסטיקה
    • מחלקת הנוער
    • היחידה להתנדבות נוער
    • מרכז מצויינות עירוני
    • רב בתי הספר
    • קידום נוער
    • הספריה העירונית
    • מתי"א
  • רישום וטפסים
    • גני הילדים
    • בתי ספר יסודיים
    • כיתות א'
    • חטיבת ביניים
    • תיכון
    • מרכז מצוינות עירוני
    • כללי
    • מחלקת הסעים
  • ח.ר.ש
    • כנס ח.ר.ש 2020
    • ניוזלטר חודשיים
  • שאלות ותשובות נפוצות
    • גני ילדים
    • בתי ספר
    • חינוך מיוחד
    • המחלקה לקידום נוער
    • השירות הפסיכולוגי
    • בית הספר של החופש הגדול
    • נגישות
  • מוסדות חינוך
    • חינוך קדם יסודי
    • בתי ספר יסודיים
    • בתי ספר על - יסודיים
  • ביקור סדיר
  • שירות פסיכולוגי
  • ספורט
  • חדשות הפורטל

שאלות ותשובות נפוצות

  • גני ילדים
  • בתי ספר
  • חינוך מיוחד
  • המחלקה לקידום נוער
  • השירות הפסיכולוגי
  • בית הספר של החופש הגדול
  • נגישות

חינוך מיוחד

שאלות ותשובות בנושא חינוך מיוחד

חוק חינוך מיוחד תוקן, והתיקון (מספר 11) נכנס לתוקף ביום 1 בינואר 2019. התיקון יחול בהדרגה על תלמידים החל בשנת הלימודים התש"ף. בעקבות השינויים בחוק החינוך המיוחד ולאור שאלות שעלו מהורים, להלן תשובות לשאלות נפוצות :

מה ההבדל בין ועדות ההשמה הישנות לוועדות הזכאות והאפיון החדשות?

הבדל ראשון הוא מי מנהל את הוועדה. הוועדות הישנות נוהלו על ידי נציג של הרשות המקומית. הוועדות החדשות מנוהלות על ידי נציג של משרד החינוך.

הבדל שני וחשוב יותר, הוא שבוועדות החדשות, ייקבעו שני דברים:

  • עצם הזכאות לשירותי חינוך מיוחד.
  • רמת התפקוד בה נמצא הילד.

מי יושב בוועדה?

ועדות זכאות ואפיון מונה שישה חברים כמפורט להלן:

1. יו"ר הוועדה – עובד משרד החינוך שהוא בעל מומחיות , ניסיון והכשרה בחינוך מיוחד – חייב להשתתף

2 .נציג הרשות המקומית שהוא מנהל מחלקת החינוך ברשות המקומית או מי מטעמו בעל ניסיון והכשרה בחינוך מיוחד – חייב להשתתף.

3 .שני מפקחים כוללים של משרד החינוך , האחד מפקח כולל לחינוך מיוחד חייב להשתתף והשני מפקח כולל לחינוך רגיל או נציגיהם.

4 .פסיכולוג חינוכי מטעם השירות הפסיכולוגי (שפ"ח) ברשות המקומית חייב להשתתף.

5 .נציג הורים – הורה לתלמיד עם צרכים מיוחדים שימנה השר מתוך רשימות שיגישו לו ארגוני הורים לתלמידים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך.

האם יש משמעות לרמת התפקוד שהוגדרה לילד?                               

כן, יש לה שתי משמעויות מרכזיות:

  • רמת התפקוד קובעת את רף המינימום להיקף השירותים אותם יקבל הילד. לדוגמא:
    • ילד עם מוגבלות בשמיעה ברמת תפקוד 3 יהיה זכאי ל-2.7 שעות (להוראה, טיפול והנחיית הצוות) ונוסף על כך למינימום של 16 שעות סיוע.
    • ילד עם מוגבלות בשמיעה ברמת תפקוד 4 יהיה זכאי ל-2.7 שעות (להוראה, טיפול והנחיית הצוות) ונוסף על כך למינימום של 24 שעות סיוע.
  • ישנן מוגבלויות מסוימות, אשר מי שנקבעה להם רמת תפקוד גבוהה בהן לא יוכלו לבחור במסגרות חינוך מיוחד (בית ספר או כיתה קטנה). תלמידים אלו יופנו אך ורק לשילוב בכיתות רגילות:
    • לדוגמא, ילד עם הפרעה התנהגותית רגשית ברמת תפקוד 1 לא יהיה זכאי ללמוד במסגרת לחינוך מיוחד. הוא יוכל רק לקבל תמיכות בשי לוב במסגרת רגילה ילד אחר עם אותה מוגבלות, אבל ברמת תפקוד 3, יהיה זכאי לבחור בשילוב או במסגרת חינוך מיוחד.

האם יש חובת נוכחות הורים בוועדת הזכאות והאפיון?                      

ההורים מוזמנים לוועדה. הם רשאים לדבר בוועדה ולהציג מסמכים וחוות דעת מטעמם. ואולם, הם לא נחשבים כחברי ועדה, אין להם זכות הצבעה והדיון יכול להתקיים גם בלעדיהם.

באחריות הוועדה להעביר להורים כל מסמך שבידיה, אשר עשוי לשמש לצורך הדיונים, לא יאוחר מ-14 יום לפני קיום הדיון.

מה המסמכים שיש להגיש לוועדה?

*שאלון הפניה לוועדת זכאות ואפיון חתום ע"י מנהל המוסד החינוכי והמפקח על המוסד החינוכי.

* תיעוד מפורט של תכניות התערבות , אשר גובשו ויושמו במוסד החינוכי בו לומד התלמיד .

*מסמכים קבילים על אבחנת המוגבלות של התלמיד

* רק בוועדת הזכאות ואפיון הראשונה – יש להביא בדיקות שמיעה וראיה עדכנית .

*סיכום התוכנית האישית שהוכנה לתלמיד במוסד לחינוך רגיל או לחינוך מיוחד, לרבות תלמידים החוזרים מאשפוז בבית החולים

*טופס וויתור סודיות לטובת חברי הוועדה חתום ע"י ההורים.

* שאלון הורים ככל שמולא והוסכם להציגו

* שאלון לתלמיד ככל שמולא והוסכם להציגו

 * ההורים רשאים לצרף מסמכים נוספים – המלצתנו לצרף את כל המסמכים שיכולים להעיד על קשייו של התלמיד ללא סייעת /שעות טיפול וכולי.

 האם ההורים זכאים לקבל את פרוטוקול הדיון?                                     

בהחלט! פרוטוקול הדיון צריך להימסר להורים תוך 14 יום מקיום הדיון או קבלת ההחלטה, המוקדם מבניהם.

                                           ?מה משמעות בחירת ההורים וכיצד היאמתבצעת

הורים אשר נקבעה לילדם רמת תפקוד המזכה באפשרות לבחור בין מסגרת לחינוך מיוחד לבין שילוב יצטרכו להחליט באיזו מסגרת הם רוצים שילדם ילמד: מוסד לחינוך מיוחד, כיתת חינוך מיוחד בבית ספר רגיל, או שילוב בכיתה רגילה. ההורים צריכים להודיע לוועדה על בחירתם תוך 14 יום.

כאשר הוועדה סבורה כי בחירת ההורים עלולה להביא לפגיעה ממשית בילד או באחרים, היא רשאית שלא לקבל את בחירת ההורים. במקרה כזה, יהיה עליה לתת להורים 14 יום להשמיע את עמדתם לפני קבלת ההחלטה הסופית, וכן לקבל את אישור האגף לחינוך מיוחד.

מה עם ועדת השילוב הבית ספרית שהייתה בעבר?                                

שמה של ועדה זו השתנה  ל"ועדה רב מקצועית". סמכויותיה השתנו וצומצמו:

  • ועדה זאת יכולה לתת זכאות לשירותי חינוך מיוחד למוגבלויות מסוימות בלבד וברמות תפקוד מסוימות.
  • הזכאות שנקבעת על ידי ועדה זאת היא זכאות בהיקף מצומצם יותר מאשר המענים הניתנים על ידי ועדת הזכאות והאפיון. כך לדוגמא, מספר השעות הניתן לכל ילד הוא מצומצם יותר, ואין זכאות לסייעת.

המלצתנו היא כי הורים הסבורים שילדם זקוק למענה משמעותי יותר, יפנו לוועדת הזכאות והאפיון.

מה קורה אם ההורים בחרו לשלב את ילדם בחינוך הרגיל?                    

אם בחרתם לשלוח את ילדכם לשילוב, יחל תהליך בהובלת צוות רב מקצועי, אשר יבחן את המענים להם זקוק הילד. בהתאם לכך, יחלק הצוות את סל השעות אשר מגיע לילד ויבנה לו תכנית אישית.

כך לדוגמא, יש ילדים אשר יקבלו יותר שעות ריפוי בעיסוק ויש ילדים אשר יקבלו יותר שעות טיפול רגשי. כל ילד לפי צרכיו.

התכנית האישית צריכה להיות מוכנה עד חודשיים מתחילת שנת הלימודים.

מתי מתקיימות ועדות שיבוץ?

ועדות שיבוץ מתקיימות לאחר סיום ועדות האפיון והזכאות ,על ידי חברי ועדת שיבוץ.

הרכב הועדה

מנהלת המחלקה לחינוך מיוחד , מפקחת המחלקה לחינוך מיוחד , נציג שירות פסיכולוגי.

* ועדת שבוץ קובעת באיזה מוסד חינוכי מסוים ילמד ילד שהופנה ללימודים בחינוך המיוחד.

הורים אינם מוזמנים לוועדת שבוץ. השיבוץ ייעשה למסגרת חינוכית מתאימה קרוב ככל האפשר למקום המגורים של הילד.

בואו לצמוח איתנו
  • אתר העיריה
  • מרכז פסגה
  • מתי"א
  • מקום בלב
  • מרכז לגיל הרך
  • צור קשר
  • מפת מוסדות חינוך
  • משרדי אגף החינוך

  • דב גרונר 3 ראש העין 48036
  • טלפון03-9007226
ראשי מפת אתר יצירת קשר
עיריית ראש העיןאגף החינוך והנוערedu.rosh.org.il©כל הזכויות שמורות
הסדרי נגישות
  בניית אתרים   אינטרדיל
חייגו עכשיו
  בניית אתרים לעסקים   אינטרדיל